Alleen nog maar een plaatje

meisje-bootvluchteling-slachtoffer-vice

Gelukkig kies je niet waar je geboren wordt en gelukkig kies je niet waar je een kind ter wereld brengt.

Gelukkig.

Dode bootvluchtelingen. Eerlijk zijn: ver van mijn bed. Ik voel pijn in mijn hart, maar het duurt niet lang. Te ver weg, te veel leed.

Maar deze week kwam het nieuws keihard binnen. Vrouwen en kinderen, opgesloten in het ruim, konden hun omgeslagen boot niet verlaten. Ik had tranen in mijn ogen.

Kinderen.

Ik weet niet wij jij bent. Maar ik weet wie ik ben. Ik ben niet alleen Martanja, maar ik ben ook een dochter, een zus, een vrouw, een vriendin. Een moeder.

Moeder zijn doet wat met me. Ik wil het beste voor mijn babe, en dat kan ze ook krijgen. Gelukkig werd zij hier geboren.

Moeders met kinderen die de oversteek wagen. Moeders die denken dat de oversteek wagen beter is dan wachten in een aan flarden geschoten land. Wachten op hulp. Wachten op een toekomst. Moeders die het heft in eigen handen nemen, en die de toekomst dan maar zoeken in landen waar het in ieder geval vrede is. Dat besef. Je kind laten opgroeien in vrede, in veiligheid, met kans op een opleiding, een huis zonder gaten en een nacht zonder geweerschoten. Dat maakt dat je de oversteek waagt. Ik kon die moeder zijn, als ik niet hier geboren was.

Om het leed dichterbij te brengen: check deze korte film van Vice. Niet fijn, wel nodig om te zien. Om te beseffen dat wij het goed hebben. Om te beseffen dat bed, bad en brood echt niet aanzuigend zijn. Om te beseffen dat jij het ook had kunnen zijn, als je bed ergens anders stond. En om te beseffen dat deze blog nog niet eens alle boosheid bevat die ik voel, en dat ik heel genuanceerd ben gebleven, maar in mijn hoofd heel veel lelijke woorden gebruik.

Het beeld is een still uit de korte film. Het meisje uit het beeld was ook iemands dochtertje, misschien iemands zusje. Haar moeder wilde ook het beste voor haar. En nu is ze alleen nog maar een plaatje.

One thought on “Alleen nog maar een plaatje

Leave a Reply

