De deugdzame Huisvrouw

De Deugdzame Huisvrouw

Een deugdzame huisvrouw, wie zal haar vinden? Mijn man in ieder geval niet, want ik ben slordig, ruim de keuken niet gelijk op als ik gekookt heb en heb een hekel aan klusjes als de wc schoonmaken (dat doet hij dan ook) en de was afhalen en opruimen (doet hij ook meestal).

En al schrijvend (op bed, de horror) chill ik tegelijkertijd met ons kersverse nieuwe babeje. Zij op het kussen naast mij, met de beentjes onder het dek. Ik met een kussen in mijn rug, met de beentjes languit gestrekt. En chillen met je kleine babe in bed, dat doet een echte deugdzame huisvrouw natuurlijk niet. Nee, een echte deugdzame huisvrouw legt haar kinderen in hun eigen bed, zodat manlief er geen last van heeft (terwijl hij ze notabene zelf gemaakt heeft!) en zorgt dan op z’n minst ook nog voor opgeschudde kussens en een open geslagen dekbed.

De deugdzame Huisvrouw – het boek

In het boek De deugdzame Huisvrouw van Rachel Held Evans gaat Rachel op zoek naar het beeld van een bijbelse vrouw. Rachel Held Evans kende ik al van haar persoonlijke blog, waarin ze eerlijk schrijft over van alles en waarin ze ook nog eens veel christelijke onderwerpen bespreekt, vaak met een andere mening dan veel conservatieve christenen. Wat mij natuurlijk enorm aanspreekt.

Maar goed, terug naar het boek wat ze schreef. De achterkant omschrijft het zo: ‘Wat moet je als vrouw met de voorschriften die in de Bijbel staan? Rachel Held Evans probeerde een jaar lang alle bijbelse instructies voor vrouwen uit. […] Dit boek is een hilarisch verhaal over je man ‘heer’ noemen en op het dak gaan zitten. Maar het is ook een diepgaand onderzoek naar lastige bijbelgedeeltes over vrouwen. Wat verwacht God echt van vrouwen?’

Feminist en to-do lijstjes

Om eerlijk te zijn ben ik best een beetje een feminist. Ik kan me best opwinden over de roze keukenmachines voor meisjes van drie die speelgoedwinkels verkopen. Of over seksisme in reclames. Of over dat sommige mensen echt vinden dat vrouwen niet mogen voorgaan in de kerk. En daarom geloof ik zelf eigenlijk ook niet in (een) God die vrouwen tweederangs heeft gemaakt. Zeg maar, een God die een man en een vrouw schept, maar de vrouw alleen maar heeft gemaakt om de man te helpen. Of een God die vindt dat een vrouw gewoon niet alles mag doen wat een man doet, gewoon daarom.

En precies deze dingen pakt Rachel Held Evans aan. Iedere maand staat er een thema centraal, van zuiverheid tot gehoorzaamheid en schoonheid, en iedere maand maakt ze daar een to-do lijstje bij. Zo staat er in Maart, de maand van de bescheidenheid, een bezoek aan de Amish op de planning, en mag ze alleen lange jurken en rokken dragen. Leuke projectjes dus. Maar tussen deze leuke en grappige projectjes door neemt ze je ook mee de Bijbel in. Ze denkt na over de Tegenover van Adam, en ze denkt na over Jezus’ kijk op vrouwen. Ze denkt eigenlijk na over elke tekst die over vrouwen gaat, en dat is best hilarisch. (En wat een pokkewerk zal het geweest zijn…)

Sterke vrouwen

Nu kan je er natuurlijk donder op zeggen dat ik dit boek fantastisch vind. En dat vind ik dus ook. Ieder boek met een beetje controverse (en dat had het echt wel hoor) krijgt pluspunten van mij.

Dit boek zet je niet alleen aan het nadenken over het vrouwenstandpunt in de kerk, maar Rachel laat je ook nadenken over de sterke vrouwen in de Bijbel. Ze laat je de verhalen van vrouwen vanuit een ander perspectief zien en je raakt op die manier geïnspireerd. Niet door vrouwen met fantastische verhalen, maar juist door vrouwen met kleine verhalen die vaak weg vallen of niet opvallen. Zelf raakt ze ook geïnspireerd door vrouwen met een verhaal, door vrouwen die ze ontmoette bij projecten in het buitenland.

Daarom: vrouwen zijn de toekomst. En daarom: lees dit boek. En lees vooral ook even mijn blogserie over sterke vrouwen op Huis van Belle. Want ik ben geen deugdzame huisvrouw, maar wel naast ‘n klein beetje feminist ook fan van sterke vrouwen. En daarin hebben Rachel en ik elkaar gevonden.

3 thoughts on “De deugdzame Huisvrouw

  1. Maar als het in je relatie nou gewoon werkt dat de één (toevallig een vrouw) gelukkig wordt van het feit dat de ander (toevallig een man) gelukkig wordt van een opgeruimd huis als hij thuis komt van zijn werk, en zij toevallig wel de tijd heeft om dat voor hem te doen? Want van sommige feministen mag dat toch echt niet, en dan vind ik dat juist zíj de vrijheid van de keuzes van de vrouw hierin beperken.

  2. Prima toch, als je er gelukkig van wordt? Ik word er ook wel eens gelukkig van als mijn huis netjes is als William thuis komt, net zoals ik er gelukkig van wordt om in een netjes huis te komen als William thuis is.

    Feministen werken elkaar -helaas- nogal eens tegen, ondermeer op dit punt. Maar dat komt misschien ook omdat veel vrouwen best nog wel vaak in het hokje van de ‘zorgende huismoeder’ worden gedrukt, terwijl ze dat misschien niet persé willen…

Leave a Reply

