Kip uit de oven

Even wat nieuws proberen, want kip uit de oven maak je ook niet iedere dag. Een beetje onwennig stond ik in Natuurslagerij Keijzer & Van Santen om advies te vragen. ‘Iets anders dan anders, wat kan je me aanraden?’ Er lagen verschillende stukken vlees in de vitrine, en uiteindelijk koos ik voor een hele kip. Een hele heerlijke eerlijke biologische ecologische kip. Met een tas vol kip en een pompoen fietste ik naar huis om dit heerlijke gerecht te maken.

Je hebt nodig: 1 hele kip. Citroen. Zoete aardappel. Pompoen. Rozemarijn. Salie. Tijm. Oregano. Tomaatjes. Appel. Ui. Wortel. Knoflook. Veldsla. Spek. Peper. Zout.

Kip uit de oven

Als eerste begin je natuurlijk met de kip. Aan het nekje zaten nog wat hele kleine veertjes en die heb ik er eerst uitgetrokken. Daarna heb ik de huid ingewreven met peper en zout, en met piri-piri olie. Dit doe je uiteraard bij de hele kip, dus ook de vleugeltjes, de poten en de onderkant. Ik heb het ook nog een beetje aan de binnenkant gedaan, maar daar zit eigenlijk geen vlees.

Kip uit de oven

Als de kip goed ingesmeerd is, kan je met de kruiden beginnen. Ik had een verse Italiaanse kruidenmix gekocht, waarin Salie, Rozemarijn, Oregano en Tijm zaten. Ongeveer een kwart van de Rozemarijn en de Tijm heb ik bewaard voor over de zoete aardappel. De overige driekwart heb ik ook weer opgedeeld voor een deel onder de huid en een deel voor in het holletje.

Ik heb kruiden grof gehakt, deze zijn, samen met een plakje spek, voor onder het vel. Het andere deel van de kruiden bleven heel, die stopte ik met steeltjes en al tussen de rest van de vulling van de kip. En over vulling gesproken: de slager gaf me de tip om een ui in het holletje te stoppen, zo blijft de kip lekker mals en sappig. De ui ging samen met twee partjes citroen, twee partjes appel, de teentjes knoflook en de kruiden in het holletje. Een groot stuk ui sloot de opening af.

Kip uit de oven

Ik heb in de schaal nog wat boter gedaan en wat wortel. De wortels carameliseren een beetje door de boter en de oven. Daarna heb ik nog gaatjes in het vel geprikt, zodat het vet uit de kip over het vel kan weglopen en het vel zo lekker krokant wordt. En als allerlaatste heb ik nog wat citroensap over de kip gesprenkeld. Ready for the oven!

Oven: voorverwarmen op 220 graden. De kip eerst 20 min. ‘aanbraden’ op 220 graden, daarna de oven lager zetten op 180 graden voor ongeveer anderhalf uur.

Kip uit de oven

De wortel en de pompoen heb ik in stukjes gesneden. Het idee was om deze dan ook in de oven te zetten en zo langzaam te laten garen. Helaas werd het geheel te zwaar en konden de groenten en de kip niet meer ronddraaien. Uiteindelijk ging alles in de pan: eerst kort gekookt met een half bouillonblokje, daarna nog aangebakken.

Kip uit de oven

Kip uit de oven

Ik had twee zoete aardappelen. Je kan ze gewoon gebruiken zoals normale aardappelen, ik had ze heel gelaten en ze waren niet zo klein, dus het koken ervan duurde nogal lang. Maarrr, eenmaal gekookt kan je de aardappel pellen: de schil trek je er zo vanaf. Daarna heb ik de aardappel gepureerd en mijn restje kruiden fijn gehakt en met wat peper en zout erbij gedaan.

Kip uit de oven

Ah yes! De kip is uit de oven, en wat zie ie er ver-ruk-ke-lijk uit! Heerlijk krokant van boven, sappig van onderen en hij ruikt heerlijk! (Zeker met het snijden van de filets kwam er een heerlijke geur van kruiden en citroen om hoog!)

Kip uit de oven

En zo ziet het er dan uiteindelijk uit: de puree van zoete aardappel, de wortel en pompoen, de veldsla en de kip. (De foto is van een dag later, dus de kip is niet meer zo krokant en een beetje gerimpeld. Maar volgens mij ziet t er nog steeds heerlijk uit!)

Eet smakelijk!

One thought on “Kip uit de oven

  1. Ziet er heerlijk uit. Ga deze vanavond eens proberen !
    Dat van die ui in het holletje is nieuw voor mij, ik dacht alleen citroen :)

Leave a Reply

