Home-made pompoensoep

Omdat het herfst is, en vandaag de zon zo prachtig door de gele blaadjes schijnt. Omdat oranje daar perfect bij matcht. Omdat er weer kou in de lucht zit, wat een voorbode is van goede dingen: het heerlijk avondje, de kerstboom optuigen, kaarsen en glühwein, vuurwerk, schaatsen en jarig zijn. En omdat zelf soep maken heerlijk ontspannend is. Daarom: home-made pompoensoep.

Je hebt nodig: 1 pompoen. Pepertjes. (Punt)paprika. Aardappel. Ui. Knoflook. Tomaat. Melk. Boter. Bloem.Peper. Zout. Koriander. Gember. Kardemom. Chilipoeder.

Als eerste: start met het fruiten van een uitje en knoflook. Ten eerste gaat je keuken er lekker door ruiken, en omdat het de basis is van de soep is het daarvoor ook een smaakmaker.

Om een heerlijke, gebonden pompoensoep te krijgen maakte ik een roux: boter smelten en dan de bloem toevoegen, totdat het een dikkig mengsel is. Ik voeg dan een beetje melk toe, zodat het weer wat meer vloeibaarder wordt. Als laatste voeg ik daaraan een liter bouillon toe. Toevallig was het vandaag een rundvleesbouillon, maar een groentebouillon is nog beter.

De bouillon staat op, en dus snijd ik ondertussen de groenten. Allereerst de pompoen: de schil laat ik eromheen zitten (wel goed wassen!) Omdat ik uiteindelijk de soep helemaal pureer, en de schil dus mee gaat, heb je geen last van die dikke korst. In een pompoen zitten veel zaden en draden, die je kan je er heel makkelijk afhalen met een lepel. Uitlepelen is de key.

Hup hup, pompoen bij de bouillon. Kan de smaak er vast lekker in trekken, en heb ik ondertussen de tijd om de rest te snijden. De tomaat en paprika zijn er om nog wat smaak toe te voegen, net zoals de ui en knoflook. De aardappel geeft nog wat extra stevigheid aan de soep, en de pepertjes zijn er voor de pit. Je kan natuurlijk toevoegen waar je zelf zin in hebt, maar dit is wel mijn favoriete combinatie. Eén aardappel kan trouwens wel genoeg zijn als je niet meer vocht toevoegt. En ik heb maar de helft van de pepertjes gebruikt, dat geeft wel genoeg pit.

Alles kan bij de bouillon en de pompoen, en als laatste kunnen de kruiden er dan bij. Uiteindelijk heb ik de chilipoeder niet gebruikt, maar wel wat kardemom, koriander en gemberpoeder, en dat geeft deze soep een lekkere frisse smaak. Ik heb het aan de kook gebracht, en een half uur achter elkaar laten koken. Daarna van het vuur genomen en met de staafmixer alles gepureerd.

Et voilà: een heerlijke home-made pompoensoep!

5 thoughts on “Home-made pompoensoep

  1. O, wat een goeie blog! En wat een toffe foto’s! Hulde, mag van mij vaker een kookblogje komen! (PS: is dat niet-dierlijke sojamelk die je gebruikt?)

Leave a Reply

